Prośba o pomoc - wyniki badania PSA
#1
Witam,

Trafiłem na forum szukając odpowiedzi na moje pytanie, ale nigdzie nie mogę znaleźć odpowiedzi. Dzisiaj wykonałem profilaktyczne badanie panelu PSA. No właśnie - profilaktycznie chciałem zbadać PSA całkowity, natomiast omyłkowo oznaczone zostało również PSA wolny. I teraz tak:

Psa całkowity 2.36
Psa wolny 0.17

Fpsa/psa - 7.203

Czy taki niski wskaźnik w moim przypadku powinien budzić niepokój pomimo, ze PSA całkowity jest w normie? Czy powinienem udać się z takim wynikiem do lekarza? Jestem trochę „zielony” w temacie i nie bardzo wiem jak to zinterpretować. Dodam tylko, ze mam 32 lata, regularnie badam się urologicznie ze względu na kamice nerkową i podczas ostatniego badania per rectum (październik 2023) jak i usg nie stwierdzono niczego niepokojącego.

Dziękuje za odpowiedź i przepraszam za zajęcie czasu.
Odpowiedz
#2
Relacja wolnego PSA do całkowitego to parametr mocno pomocniczy, że tak powiem.
Gdyby ten niski procent wyraźnie świadczył o nowotworze, to by lekarze biopsji nie musieli robić.
Inaczej mówiąc  - można mieć tę relację nieprawidłową i nie mieć nowotworu,
a  można mieć prawidłową, i nowotwór mieć.
Rachunek prawdopodobieństwa.

I to jest dla ciebie wersja optymistyczna.

Ale że my jesteśmy na tle raka prostaty przewrażliwieni, to od razu napiszę, że twoje PSA całkowite wydaje mi się trochę za wysokie.
Ta norma -  do 4  - jest już przestarzała.
Teraz każą się niepokoić już od poziomu 2,5. Przynajmniej w USA.
I dotyczy to starszych mężczyzn, 50+.

 A ty jesteś bardzo młody, powinieneś mieć dużo niższe PSA.
Czy badałeś PSA po badaniu per rectum? Wtedy zawsze wzrasta.

Na wszelki wypadek idź z tymi wynikami do lekarza.
Może poproś o badanie rezonansem magnetycznym.
Na wszelki wypadek.
Odpowiedz
#3
Dzięki za odpowiedź.